Jak je vcelku známo, pojmem „doprava v klidu“ se myslí parkování, ale takhle to zní více systematicky, tak nějak odborně. Nicméně cyklodoprava si na vyškovském náměstí příliš klidu neužívá. Nejde ani tak o to, že byste měli na kole využívat pouze drncavé komunikace, k tomu určené, a nejezdit křížem krážem přes plochu, po chodnících nebo nedejbože v protisměru. To byste si klidu nemuseli dlouho užívat a dočkali byste se pokuty nebo alespoň napomenutí městské policie.

Ale pokud jde o parkování, není zde mnoho míst, kde můžete kolo v klidu zaparkovat a zajistit proti odcizení. Před některými provozovnami sice můžete semtam najít nějaký stojan pro kola, ale většinou tam, kde byste ho potřebovali, žádný není. A ty, co tam jsou, představují sbírku různého, někdy hluboce historického původu i kvality, zkrátka šrot.

Dobrý stojan pro zaparkování kola by neměl být vhodný pouze pro standardní cestovní kola s pevnou vidlicí a běžnými pneumatikami  o šířce okolo 40 mm a průměru 28“. Dnes je k dispozici daleko obsáhlejší výběr co do typu a rozměrů kol i dalšího vybavení. Rovněž rámy kol nejsou už jen dva jednoduché trojúhelníky z kulatých trubek, ale vyznačují se různými profily, tvary a úhly sklonu. Nezapomínejme taky na elektrokola, ta vnášejí do rozměrů bicyklů ještě další chaos. Také požadavky na provedení úložného místa pro mnoho bicyklů na delší dobu, např. u nádraží, jsou rozdílné od požadavků na krátkodobé odložení a zajištění kol před obchodem nebo provozovnou služeb.

Účelný a univerzální stojan by tedy měl umožňovat umístění všech vzpomenutých typů bicyklů i elektrokol se širokými, ale i úzkými plášti, s odpruženou vidlicí, s přehazovačkou i kotoučovými brzdami, případně brašnami. Takový jednoduchý, estetický a současně levný stojan, do kterého zasunete zpravidla přední kolo vašeho bicyklu bez nebezpečí poškození ráfku, výpletu i kotouče brzdy a který umožňuje bezpečné a pohodlné zajištění zámkem v podstatě neexistuje.

Více se prosazují spíše opěrky, než stojany. Tedy uzavřené tvary, obvykle vytvořené z trubky, které umožňují opření rámu kola ve dvou bodech a provlečení lankového nebo řetězového zámku uzavřeným obvodem opěry. Městský architekt bude zase požadovat, aby tato zařízení esteticky odpovídala svým charakterem ostatním předmětům městského mobiliáře. Těžko tedy obhájit v historickém centru města např. tak extrémně jednoduché zařízení, jako je ráhno či břevno, jaké můžeme vidět u horských chat k zavěšení kol za sedlovou trubku.

Dalším požadavkem také je, aby parkovací místo nezabíralo zbytečně velkou plochu a nevedlo k chaotickému pohybu cyklistů ve zúženém prostoru pro chodce. Myslím, že všechny tyto a možná ještě další úvahy vedly ve Vyškově k výběru opěrek kruhového tvaru, kterých bychom se v počtu asi 10 kusů již na počátku prázdnin měli na vyškovském náměstí dočkat.

V zásadě se počítá s umístěním těchto opěrek v podélném směru komunikace, a to na rozhraní chodníku a vozovky. Nezabírají tedy plochu napříč chodníku a nacházejí se v prostoru, kde je spíše jen slabší pěší pohyb. Umožňují současné upoutání dvou kol z obou stran opěry. Pokud se ptáme na zkušenosti tam, kde již takové kruhové opěrky pro upoutání kol slouží, např. v Rousínově, tak vcelku nevyvolávají zvláštní emoce a lze očekávat, že si na ně cyklisté po určité době přes trochu nezvyklý tvar zvyknou.

Není divu, že péčí městských architektů dostal  i v centru Vyškova tento tvarově čistý prvek přednost před jednodušeji provedenými trubkovými opěrami, jaké můžeme vidět např. u nákupních center. Někde, např. v Plzni, dali přednost snížení opěry ve střední části a vznikl tak „tulipánový“ tvar.

Je na cyklistovi, aby pevně opřel kolo ve dvou bodech rámu a zabránil jeho případnému odření při pohybu. Bývával kdysi na kolech takový nenápadný ruční šroubek, kterým se trochu zafixovala hlavová trubka , aby se přední vidlice tak snadno neprotáčela. To bylo užitečné, když se kola opírala všelijak u sloupků a nahodilých podpěr - pak nedošlo tak snadno při nevhodném opření k otočení vidlice a ke sklouznutí kola. Takovou vychytávku by ocenili zvláště ti, kdo vozí řidítkové brašny. Bejvávalo...