Ten titulek jsem si - přiznávám - vypůjčil od pana Foglara, ale duben je to stejný dnes, jako za časů Jestřába i jako před tisíci lety. Nabitý očekáváním, klíčením, růstem a novými nadějemi. Tak jsme vstoupili do nového měsíce i my kolaři: jak ti, co právě vypulírovali svého na zimu uskladněného bajka na novou sezónu, tak ti ostatní, kteří z něho jen smyli bláto po předchozí vyjížďce. Všechny nás spojuje těšení na jízdy kvetoucí krajinou, za vlahého větříčku, pod příjemně hřejivými slunečními paprsky.

Letošní duben začal pravým aprílovým počasím a dnes se dá říct, že v této tendenci vytrval. Jedinou jistotou dubnového počasí byla jeho nejistota. Ale při pečlivém rozhodování mezi potřebami rodiny, domácnosti, zahrady a dalšími povinnostmi se pár okének na výlet do přírody a trochu bajkování taky našlo. Důležité a společné pro nás všechny, pro které je kolo součástí životního stylu, jsou taky podmínky, za kterých tohoto koníčka provozujeme. Cykloznačkařům v Česku začíná období kontrol značených cest, vytyčují se nové (Via Czechia) a znovuobjevují staré stezky (Modrá hřebenovka). Pro cesty za hranice nás vedle osvědčených dálkových tras sítě Eurovelo láká nově vytyčená trasa napříč celou Evropou: EDT, (European Divide Trail), která si tak trochu bere za vzor Great Divide Mountain Bike Route, slavnou trasu po předělu amerického kontinentu. Ta evropská začíná na severní výspě Norska a vede až na nejzápadnější výběžek Portugalska v celkové délce asi 7500 km - no není to nádherná výzva?

Ale vedle snění o dálavách se podívejme pod vlastní nohy, po čem tady šlapeme a jezdíme? Je třeba pečovat i o sítě stezek pro cyklisty i chodce přímo tady, kde žijeme. A letošní duben má v tom významnou roli. Konečně se rozbíhá výstavba Cukrovarské stezky, která spojí budoucí rekreační oblast mezi městem a dálnicí s jižními obcemi a přispěje k oživení tohoto kraje. Výstavba bohdalického a kučerovského úseku ke Kozlanům startuje již od příštího měsíce, stejně jako hlubočanská větev k Vyškovu. V opačném směru začala výstavba vyškovského úseku od dálnice již začátkem dubna. Kozlanům stačí dokončit inženýrské sítě pro budoucí oblast bydlení v délce pár set metrů a koncem května už můžou slavit: hotovo!

Jestliže chceme rozvíjet možnosti příměstské cykloturistiky, musíme si také zamést před vlastním prahem: jak vypadá naše městská cyklodoprava, jsme spokojeni se stavem sítě cyklokomunikací ve městě? Rozhodně nikoliv, ani hlavní tah cyklodopravy od jihozápadního přivaděče D1 k severovýchodní průmyslové zóně není v pořádku, natož ostatní síť v celém městě. Je nejen neúplná, ale hlavně nespojitá, rozkouskovaná, neumožňuje plynulý a bezpečný cykloprovoz. Pokusili jsme se zmapovat největší slabiny alespoň hlavního tahu Vyškovem a demonstrovat, jak dosáhnout zlepšení v krátkém čase a za malé náklady. Začínáme spolupracovat s městem v pravidelnějším rytmu. Zpracovaný materiál jsme vložili jako náš vstupní vklad do diskuse o všech budoucích problémech, ale také nových příležitostech pro Vyškov, které přicházejí s největší změnou na železniční trati Brno - Vyškov - Přerov v její více jak dva a půl století trvající historii.